...istoric/debutul modern al ramurii sportive Kaiac-Canoe

- 1.1. Premisele istorice ale sportului cu ambarcațiuni
- 1.2. Debutul modern al ramurii sportive Kaiac-Canoe
- 1.4. Debutul în România

 


- 1.1. Premisele istorice ale sportului cu ambarcațiuni:


Oriunde exista apă, fie ea ocean, mare, fluviu, râu sau lac, acolo s-a dezvoltat si meșteșugul construirii și utilizării ambarcațiunilor. Istoria ne relatează despre vechi civilizații a căror faima s-a păstrat datorită măiestriei cu care construiau și navigau ambarcațiile, spre exemplu civilizația Feniciana.
Definită ca "ambarcațiune, ascutită la ambele capete, pusă în mișcare de forța umană cu ajutorul unei vâsle fie ea cu una sau două pale, unde vâslașul priveste în direcția în care barca se deplasează", acest tip de ambarcație constituie strămosul kaiac-ului și a canoei de astăzi.

Izvoarele istorice menționează folosirea acestor ambarcații la triburi de eschimoși de-a lungul coastei Groenlandei, în nordul Norvegiei și al Canadei de astăzi, pe coastele locuibile ale Antarticii, de către populația indigenă din Pacificul de nord-vest și în multe alte locuri de pe glob. Tribul Aleuților și alte populații artice construiau kaiace dintr-o structură de rezistență din oase de balenă și lemn de plută, peste care întindeau piele de leu de mare tratată cu grăsime de balenă. Bărcile constituiau un aspect crucial în supraviețuirea eschimoșilor, erau necesare pescuitului si vânatorii.
Denumirea "kayak" vine de la tribul Inuit din Canada, care folosea ambarcațiile cu aspectul cel mai apropiat de cel al ambarcațiunilor de astăzi. Mai târziu coloniștii europeni de pe continentul american iși construiau ambarcații din coajă de copac pentru a naviga pe apele curgătoare din America de Nord.
Populația nativă a Americii de Nord, triburile de indieni, foloseau de asemenea ambarcațiuni din scoarța de copac, folosind o vâsla cu o singură pală, predecesorul pagăii, vâslind atat pe o parte cât și pe cealaltă a barcii pentru a imprima direcția dorită. La construirea ambarcațiunilor se folosea o gamă variată de esențe de lemn, de la mesteacăn, stejar alb, molid până la arbore de cauciuc din regiunile de păduri mixte din centrul și estul Canadei.

De-a lungul timpului s-au folosit mai multe tipuri de ambarcațiuni, atât cele în care vâslașul sta în barcă, cât și cele în care vâslașul stă pe barcă, din această ultimă categorie s-a născut surfingul.

Kaiac-Canoe utilizează numai ambarcații din categoria în care vâslașul stă în barcă și nu pe barcă.