...istoric/debutul modern al ramurii sportive Kaiac-Canoe

- 1.1. Premisele istorice ale sportului cu ambarcațiuni
- 1.2. Debutul modern al ramurii sportive Kaiac-Canoe
- 1.4. Debutul în România

 
- 1.2. Debutul modern a ramurii sportive Kaiac-Canoe:

Kaiac-Canoe își are începutul ca sport recreațional la debutul secolului al 19-lea, datorită în mare parte unui avocat pledant englez, John MacGregor. John MacGregor și-a construit propriul kaiac dupa modelul eschimos în 1845 și a petrecut o mare parte a sfertului următor de secol vâslind pe lacuri și râuri din Europa. În acest timp el a scris o serie de carți și articole, cea mai importantă fiind "A Thousand Miles in the Rob Roy Canoe", în care descrie experiențele personale în canoe.
Aventurile lui MacGregor au atras mulți imitatori, și în 1866 el a fondat Royal Canoe Club pentru a încuraja interesul oamenilor în acest nou sport. Clubul a ținut prima regata în anul următor și până în 1868 numara 300 de membrii și un set complet de reguli care să guverneze concursurile de Kaiac-Canoe.
Popularitatea acestui sport s-a raspândit în Europa și în America de Nord, iar în 1871 a fost fondat New York Canoe Club. Tânăra ramură sportivă a continuat să atragă noi participanți și fani de-a lungul ultimelor decenii ale secolului al XIX-lea și primii ani ai secolului al XX-lea.

În 1924, delegați ai fiecărei asociații naționale care s-au format în sfertul de secol precedent, s-au adunat la Copenhaga pentru a forma un organism internațional, Internationella Representantskapet for Kanotidrott (IRK) care să formuleze reguli pentru toate competițiile din lume de Kaiac-Canoe.
Scopurile IRK reies încă în primele propoziții ale documentelor de constituire:
- să creeze legături între asociațiile sportive de kaiac din diferite țari
- pe cât posibil să organizeze competiții de Kaiac-Canoe în fiecare an și alternativ în țari diferite
- să promoveze și să dezvolte turismul internațional prin editarea de ghiduri
ale cursurilor de apă
- să introducă pe harti simboluri recunoscute la nivel internațional pentru
cursuri de apă, pentru a facilita calatoriile
- să valorifice programe prin a face cunoscute diferitele publicații naționale
de Kaiac-Canoe prin: pregatire de lecturi și discursuri, filme și fotografii, și prin corespondență.

În același an, kaiac-canoe și-a facut prima apariție olimpică printr-o regată de prezentare ținută la Paris. După succesul manifestării, IRK s-a prezentat pentru a primi recunoasterea Kaiac-Canoe ca sport olimpic, dar Comitetul Olimpic Internațional a refuzat propunerea pentru Jocurile Olimpice de la Amsterdam îin 1928 și pentru cele de la Los Angeles în 1932. IRK și-a continuat demersul pe langă Comitetul Olimpic Internațional, iar astfel Kaiac-Canoe a fost recunoscut ca sport olimpic pentru jocurile Olimpce din 1936 de la Berlin. În acel an s-au prezentat 19 țări pentru a concura în 8 probe: kaiac simplu si kaiac dublu pe distantele 1000m si 10000m și canoe simplu și canoe dublu pe aceleași distanțe.
Al doilea Război Mondial a cauzat distrugeri considerabile în Kaiac-Canoe internațional. Sediul IRK din Munchen a fost distrus de bombardamentele Aliaților, dar și organizația însăși era de asemenea în derivă.
În 1946, organizația s-a reorganizat formând International Canoe Federation. La prima editie a Jocurilor Olimpice din 1948, s-au prezentat doar 17 țari, iar probele au suferit modificări, astel a fost introdusă prima probă pentru femei, kaiac simplu 500m. Cu fiecare ediție de Jocuri Olimpice, Kaiac-Canoe a atras mai mulți participanți, și de-a lungul anilor programul a suferit modificări, astfel pentru Jocurile Olimpice de la Roma în 1956, au fost eliminate probele pe distanța de 10000m, dar în schimb a fost introdusă proba de ștafetă 4x500m pentru kaiac simplu. Opt ani mai târziu, la Tokyo, proba de ștafetă a fost înlocuită de kaiac patru (K4) pe 1000m, iar în 1972 a fost introdusă și ramura kaiac slalom.